PROJECTES TEMÀTICS

EL RISC DE DESPRENIMENTS A LA XARXA VIÀRIA I FERROVIÀRIA DE CATALUNYA.

 

Sr. Joan Manuel Vilaplana. Director de l’Observatori del GeoRisc.

L’any 2008 es va presentar el projecte Riskcat, que va servir per analitzar els riscos naturals a Catalunya i donar al Govern les recomanacions de millores en les polítiques de mitigació del risc. A partir d’aquella experiència s’observa que la societat civil encara no assumeix amb prou consciència els missatges sobre els temes de mitigació del risc.

Més enllà dels entorns tècnics, quan la societat no entén els missatges sobre els temes de riscos naturals i riscos geològics, no se’n fa còmplice.

El projecte escollit sobre despreniments de roques representa un risc potencial real pel trànsit a les carreteres i a les xarxes de ferrocarrils.

Es recullen experiències en determinar problemes de mitigació i solució, en col·laboració amb FGC i ICGC, en el cremallera de Núria i en el cremallera de Montserrat, així com en altres accessos viaris a la muntanya de Montserrat. Els fenòmens de caigudes de roques de talussos naturals o excavats pot tenir efectes impactant la carretera, tallant la circulació viària i incomunicant l’accés al Monestir, i fins i tot produint víctimes mortals.

És per això que es justifica la presència transversal de diferents actors sensibles en aquesta temàtica, diferents organismes, per generar complicitats respecte a aquesta problemàtica.

Ens marquem com a objectius entorn dels despreniments determinar què està passant i què pot passar; on passa respecte a la xarxa viària i la ferroviària i quines projeccions d’exposició ens hi trobarem.

Respecte a les carreteres, segons informes del RACC, l’augment del flux de vehicles diari en eixos com l’Eix del Llobregat o la C17, a la zona entre Barcelona i Vic, aquests darrers anys és molt significatiu; amb valors de mitjana de trànsit d’un cotxe cada 3 segons a la zona d’Aiguafreda, on va haver l’accident amb la mort d’una noia a finals de l’estiu de 2016.

En l’equació bàsica del càlcul del risc, on risc és igual a Perillositat per Vulnerabilitat per Exposició, aquest factor d’exposició creix tant, que la probabilitat d’encert d’una pedra que cau partir d’una dinàmica natural de vessants cada cop creix de forma espectacular.

Respecte a aquest accident de la C17, a Aiguafreda, hi havia un informe dels Mossos d’Esquadra que deia que en aquest tram de pocs quilòmetres de l’accident amb la mort d’aquella persona, tenien ressenyats diferents atestats amb poc temps de caigudes de pedres. Aquesta és una realitat punyent que té unes conseqüències i que pot anar a més.

L’objecte de la primera taula de treball és donar un torn de paraula perquè els assistents puguin aportar una reflexió envers aquesta temàtica i iniciar un procés de reflexió que ha de culminar en la redacció d’un document de consens. Un document que ha de servir per donar 2 fotografies: el reconeixement del problema i les recomanacions que es poden traslladar a la societat civil i al Govern.

PRIMERA TAULA DE TREBALL
  • EUGÈNIA ÀLVAREZ

    Tècnica en prospeccions. Subdirecció General d’Explotació Viària. Direcció General de Carreteres. Dept. de Territori i Sostenibilitat. Generalitat de Catalunya.
  • JOSEP COMELLES

    Responsable d’Infraestructura de FGC.
  • MONTSE ROMÁN

    Responsable d’Operacions. Direcció General de Protecció Civil. Dept. d’Interior. Generalitat de Catalunya.
  • MARTÍ MASSOT

    Tècnic de la Fundació RACC.
  • ÀLVAR GAROLA

    Comissió d’Economia Territorial i Urbana del Col·legi d’Economistes de Catalunya.
  • ALEJANDRO E. LUJÁN

    Delegat a Catalunya del Consorci de Compensació d’Assegurances.
  • EDUARD RIBOT

    Jurista. Advocat especialista en Dret Ambiental.
  • PERE BUXÓ

    Cap de l’Àrea de Geotècnia i Prevenció de Risc Geològic. ICGC.
RESUM I RESULTATS